Vrouwe Lenie Anna. Zo heet ons motorschip waarmee we, Jaap, Frieda en onze scheepskat Blacky door Europa varen.Onze boot is 11 meter lang en 3,3 meter breed en heeft een waterverplaatsing van 18 ton.Verder ontbreekt het ons niet aan luxe. Aan boord bevindt zich een douche, volledig ingerichte keuken met oven, salon met TV en hifi, eethoek, stuurhut,slaapkamer(tje)en....CV.Onze hoofdmotor een dieselmotor Daf 575, en de boegschroef een 8pk electro-motor.Plus aggregaatje voor eigen electra.


donderdag 8 september 2011

8 September Vlietopper-Leidschendam

Na een nacht koepeltje open,regent in! Koepeltje dicht, te warm. Koepeltje open…etc, toch nog redelijk goed geslapen.
We moeten nog behoorlijk wennen aan het feit dat we nu in de bewoonde wereld liggen. Links, rechts, achter en voor ons, net geen huizen maar schepen. Pas als ik omhoog kijk, zie ik groen. Een voordeel je ligt niet zo te schudden vanwege de golven die door de wind, storm opgezwiept worden. Maar ik weet niet waar ik liever voor kies….
En dan daarbij nog de regen, die vanaf het moment dat we Nederland binnen voeren tot nu valt. En kou. Jaap zei vanmorgen, als het zo door gaat, laat ik de kachel continu branden. En dat voor begin September.
Zo te horen mogen wij in ieder geval niet klagen over de afgelopen tijd, wat de temperatuur betreft. En ook de zon, we hebben allebei een bruin kleurtje mee naar huis genomen.
Verder was de tocht ook een succes wat de techniek betreft. Niet meer dan wat losgelopen moertjes en een defect ringetje van de terugslagklep aan de generator, waren de probleempjes. Alles deed het verder alleen maar goed, oh nee, onze broodrooster heeft begeven. Nu sta ik met een kookwekker in de ene hand en de knop van de broodrooster in de andere, brood ’s morgens te roosteren. Maar als dat het ergste is….
Of het moeten de muggen zijn in de Biesbosch en de twee steken van wespen die ik nog op zou kunnen noemen.
Vier maanden eigenlijk alleen maar pret en veel moois gezien. En Jaap zijn droom, de Moezel bevaren, verwezenlijkt.

Twee fotoalbums heeft het opgeleverd. Eerdaags gaan die naar Kruidvat en dan wordt het weer een beetje smullen bij het bekijken ervan als boek. Ik kan er ieder geval geen genoeg van krijgen.
Volgend jaar wordt het waarschijnlijk varen door Nederland. Al zo vaak gezegd door ons, maar deze keer gaan we het zeker proberen.

Tenslotte nog dit:
200 Sluizen gedaan, en 1908 Kilometer gevaren in 243  Uur.

Noot: Tijdens onze trip regende het meestal 's nachts en in Nederland blijkt het  ook overdag flink te kunnen plenzen!