Vrouwe Lenie Anna. Zo heet ons motorschip waarmee we, Jaap, Frieda en onze scheepskat Blacky door Europa varen.Onze boot is 11 meter lang en 3,3 meter breed en heeft een waterverplaatsing van 18 ton.Verder ontbreekt het ons niet aan luxe. Aan boord bevindt zich een douche, volledig ingerichte keuken met oven, salon met TV en hifi, eethoek, stuurhut,slaapkamer(tje)en....CV.Onze hoofdmotor een dieselmotor Daf 575, en de boegschroef een 8pk electro-motor.Plus aggregaatje voor eigen electra.


zondag 8 mei 2011

6 mei (vervolg)

Leidschendam
Half twaalf vertrokken.Op naar het zuiden. De afgelopen jaren nemen we in die richting steeds de vaarroute langs Delft, om diverse redenen.
1. Lieflijker zo’n oude Schie. Meanderend langs allerlei dorpjes en de bruggetjes daar, die komen nog uit de historische doos, alleen nu met elektrische bediening ipv oorspronkelijk met de hand. Of het komt omdat het vaarseizoen net begonnen is, in ieder geval alle brugwachter waren zeer voorkomend en heel aardig zelfs. We “zoefden” in  vier en een half uur naar Rotterdam, tot in de wijk Spangen. Een nette kade, wel met een slechte reputatie, nog steeds niets van gemerkt, en redelijk rustig wat het verkeer aangaat. En de Moskee aan de overkant, die ik nou wel eens wilde horen, tenslotte was het vrijdag, gaf geen krimp, of gebeurt er nooit iets op vrijdag?


2. We griezelen van de gedachten om bij Boskoop een containerschip te ontmoeten in de Gouwe. Aangezien er langs de Gouwe een grote containerhaven cq overslagplaats is gebouwd, is het verkeer met containerschepen sterk toegenomen. En het is een kanaal waar je flink vaart kan maken, iets wat die schepen denken we ook wel zullen doen. Nee, niks voor ons! Geef ons de Schie maar.

7 mei 2011 – Br. Biesbosch
Vandaag willen we kilometers maken, een echte schippersdag dus. Moet je vroeg vertrekken, voor negen uur in ieder geval. En dat lukte  Tien over half negen  en even later lagen we in de Parksluis, de kleine. Als enige, ergens in het midden. Het is dat we behoorlijk wakker waren, want de sluismeester trok de luiken zo snel open dat we met een vaart achteruit richting deuren vlogen. En dat met 1 lijntje is dat alleen te corrigeren met behulp van de motor. Aldus geschiedde. Opletten een volgende keer opdat we niet nog een keer verrast worden. Ik hoor sommigen al denken: “Je moet in een sluis met TWEE lijnen werken”, dus een beetje eigen schuld….



De tocht door de Rotterdamse haven was weer overweldigend. Langs het gebouw van de Holland Amerika lijn, jammer dat het zo tussen allerlei moderne bouwwerken is gefrommeld, onder de Erasmusbrug door en dan kleine drie kwartier later de Noord in. Een hectisch water met veel vrachtschepen. En allemaal met een grotere vaarsnelheid dan wij. Dus opletten dat je netjes stuurboordwal blijft aanhouden. Ze vliegen niet zo hard als die Waterbussen en water-Taxi’s voorbij, maar toch met behoorlijk meer kilometers dan wij.
Vier en een half uur nadat we vertrokken waren, schoven we de Spieringsluis, van de Brabantse Biesbosch, in. Rust!? Maar wat een schepen zagen overal. Tja, weekend en dan met dat mooie weer. Zou ons plekje bij de Petrusplaat nog vrij zijn? Niet dus, en wat staat het water overal al laag. Dat doet onze wenkbrauwen fronzen rond de waterwegen in Frankrijk. Geen regenwater lange tijd, geen vaarmogelijkheid na Toul? Dat is vaker vertoond in het verleden.
Uiteindelijk om half vier, toen we het bijna opgaven nog iets redelijks om aan te leggen dachten te vinden, kwamen we bijna de Br. Biesbosch uit, bij de Plomp, nog een mooi plaatsje tegen. Maar nu er in. Zo tussen  palen met de neus naar de steiger. Zo zonder hulp.
Op het achterdek van een van de scheepjes daar zaten enkel mensen die toekeken hoe wij dit met al die wind, nummer  vier – vijf, zouden gaan doen. Dat leek mij geen goed idee, dus ik wat zwaaien met een lijn en een vraag om hulp. Jahoor, geen enkel probleem en met wat duwen en trekken lagen we  netjes tussen de andere boten in. Pff, gelukkig want na zes varen, ben je het eigenlijk wel een beetje zat en wil je rust, en die kregen we. Wat is het hier toch heerlijk. Alleen maar vogelgeluiden en af en toe een voorbij varend bootje.

8 mei 2011 – De Plomp

Heerlijk geslapen en wakker geworden met een heerlijk zonnetje en…..een Blacky die het tijd vond om op te staan! Het is een “net” opgevoed beestje, want hij tikt met een van zijn voorpootjes heel zacht op Jaap zijn schouder, tot hij een reactie krijgt en gaat en dan als een speer vandoor, als of hij aan wil geven, waar Jaap verwacht wordt. Namelijk bij zijn etensbak! En dat blijft Blacky doen tot Jaap inderdaad daar aankomt.


Morgen liggen we in Terheyden, dat is de planning. Vandaag doen we lekker niks. Misschien eten we vanavond wel weer buiten op ons achterdek. Asperges!!!!!!!!!!!!!Beter kan je het bijna niet treffen.