Vrouwe Lenie Anna. Zo heet ons motorschip waarmee we, Jaap, Frieda en onze scheepskat Blacky door Europa varen.Onze boot is 11 meter lang en 3,3 meter breed en heeft een waterverplaatsing van 18 ton.Verder ontbreekt het ons niet aan luxe. Aan boord bevindt zich een douche, volledig ingerichte keuken met oven, salon met TV en hifi, eethoek, stuurhut,slaapkamer(tje)en....CV.Onze hoofdmotor een dieselmotor Daf 575, en de boegschroef een 8pk electro-motor.Plus aggregaatje voor eigen electra.

vrijdag 10 juni 2011

8,9 en 10 Juni - Lacroix-sur-Meuse en St. Mihiel

8 juni Lacroix -sur-Meuse
St.Mihiel is het niet geworden. Gistermiddag ineens, geheel onverwacht bezoek gekregen van Jan en Ineke uit Pardahan (Zuid Frankrijk). Ze zijn op weg naar Nederland  En ze zij net als wij, maar dan met de camper, zo scharrelend langs de Maas en her der genietend van wat ze allemaal zien. Alleen zij vanaf de weg en wij van de waterkant. Zij naar het noorden en wij naar het zuiden. Vanmorgen zijn ze weer vertrokken en wij nog met een enigszins duf hoofd hebben we  ze uitgezwaaid. Het was natuurlijk laat gisteravond geworden, vergezeld van de nodige alcohol (whisky). En vreselijk gezellig.
Intussen hebben we de coördinaten (TomTom) ge-sms-t naar Johan, anders staat hij vanmiddag in St. Mihiel terwijl wij hier in Lacroix liggen.
Een de pils ligt al te koelen!

9 Juni Lacroix-sur-Meues

Half zes, precies op het moment dat ik met mijn mobiele telefoon in de hand stond om te bellen, arriveerde Johan.
En wij waren net terug van de Shopi hier ter plekke, om de bier voorraad aan te vullen. Een winkeltje waar je alles wat je zo dagelijks nodig hebt kan kopen, verder is er nog een bakker en slager in het dorp. Alleen de slager schijnt moeilijk te vinden te zijn. Johan en Margreet hebben hem vorig jaar gevonden, een slagerij die bijna als zodanig niet te herkennen is. Lijkt meer op een gewoon woonhuis. Wat het nog vermakelijker maakt, is om ook nog te noteren dat vanaf de haven, een klein doorgangetje tussen huizen en diverse tuinen loopt, wat eindigt precies bij de kerk en naast een restaurant. Alsof zij er voor gezorgd hebben……
Het weer was gisteren niet slecht, maar we hebben ook geen zon gezien en het was redelijk fris, bijna te fris om lekker buiten te kunnen zitten.
Verder valt er nog te melden dat het aantal schepen aardig aan het toenemen is. Elke dag zo’n 6, 7 a 8 stuks die voorbijvaren en/of aanleggen hier.
Vandaag is het weer wederom niet zo bijzonder. Bewolkt en heel af en toe een zonnetje.
Johan wilde eigenlijk een eindje met ons varen, zo’n 2, 3 sluizen verder en dan met de fiets zijn auto hier ophalen en dan daarmee de fiets naar ons terugbrengen. Dat varen in de praktijk is een theorieles geworden over hoe in sluizen aan te leggen en de boot netjes in het gareel te houden wanneer je opvarend bent. Dus wanneer de sluis, vaak met zo’n stortvloed aan water, de baas kan blijven.
Verder hebben we geweldige tips gekregen hoe je jouw lijnen op een simpele manier rond een bolder op de wal kan leggen. In die situaties waar deze bolders ten opzichte van de boot moeilijk bereikbaar, maar wel te overbruggen zijn via de pikhaak

Het is al weer jaren geleden dat de jeux de boules/petanques uit het ruim is gehaald. Maar gisteravond kwam het er toch nog even van. Wie er heeft gewonnen, weet ik niet, maar ’t was best leuk om de ballen weer eens keertje te laten rollen.

10 juni Lacroix-sur-Meuse
Op naar nieuwe avonturen vanmorgen. We gaan weer een stukje verder, waarschijnlijk tot in St. Mihiel. Volgens zeggen ook een redelijk grote plaats waar het ‘goed’ inkopen doen is. Onze koelkast, vriezer en voorraadkast aanvullen.
Het weer is de laatste dagen een beetje kwakkelig. Niet echt koud en niet warm. Weinig zon gezien.
Vanmorgen is Johan vertrokken naar Nederland. Jaap heeft nog net samen met hem koffie kunnen drinken. Over een paar weken zien we waarschijnlijk elkaar weer. Dan is hij op de terugweg  naar het Zuiden.
 13.00 uur we zijn in St. Mihiel aangekomen.