Vrouwe Lenie Anna. Zo heet ons motorschip waarmee we, Jaap, Frieda en onze scheepskat Blacky door Europa varen.Onze boot is 11 meter lang en 3,3 meter breed en heeft een waterverplaatsing van 18 ton.Verder ontbreekt het ons niet aan luxe. Aan boord bevindt zich een douche, volledig ingerichte keuken met oven, salon met TV en hifi, eethoek, stuurhut,slaapkamer(tje)en....CV.Onze hoofdmotor een dieselmotor Daf 575, en de boegschroef een 8pk electro-motor.Plus aggregaatje voor eigen electra.


maandag 10 oktober 2011

9-10 Oktober Purmerend-Edam

9 Oktober Purmerend
Wat regende het gisteren. Geen weer om er op uit te gaan. Jaap heeft wat herstelwerkzaamheden gedaan, een van de knoppen op het dashboard boven blijft af en toe hangen, en ik heb mijn tanden gezet in het uitvinden wat dat stuk hout aan de voorkant van al die huisjes toch betekent. We hebben hier een razendsnelle vrije verbinding en dan hoef je niet te letten op een MB-tje meer of minder. Maar ik heb het gevonden, althans dat denk ik. Het meest uitgebreide verhaal ging over Friesland. En niet over West Friesland, een deel van Noordholland. Het staande gedeelte, die lat, heet een Makelaar. Hiermee wordt meteen het probleem al duidelijk, tik je dit woord in, dan krijg je allerlei informatie over waar en welke makelaars er zijn. Niet over de houten constructie dus. Via iemands weblog, je ziet maar weer hoe belang die dingen kunnen zijn (?!), en via via vond ik van alles. De Makelaar is vaak een onderdeel van een Uile(n)bord.
Uilebord

Uilebord
Dit las ik over Uile(n)borden en Makelaars:
“De plaats waar de drie zijden van het dak van een boerderij of schuur bijeenkomen, is van oudsher een kwetsbaar punt in de constructie van het dak. In Friesland werd het uiteinde van de nokbalk tegen regen en wind beschermd door een driehoekig bord, het Uilebord genoemd. De boeren wilden graag dat er uilen in hun schuur nestelden omdat het goede muizenvangers zijn. Daarom zaten er gaten in het Uilebord: de vogels konden de ruimte tussen bord en dak gebruiken voor een nest. Tegenwoordig is het gat met een rozet of kruis afgesloten.

Makelaar

 


Makelaar
Twee elementen keren elke keer terug: Een de Makelaar met de daarbij terugkerende symbolen: Klaverblad (drie-eenheid), halve maan (vruchtbaarheid), rooster of harp (eigendom van het land) en es (levensboom), twee zwanen met gekromde nek vormen het tweede element. Hun sierlijkheid is waarschijnlijk de belangrijkste reden van hun bestaan, maar ze zouden ook kunnen verwijzen naar het christelijke symbool voor naastenliefde of het Oudfries heidendom (!?).
Vandaag varen we naar Edam. Onderweg ga ik zeker kijken of wat ik er tot nu toe overgelezen heb, ook te herkennen is. Waarschijnlijk het verhaal over de kleur wit geen eigendom, en groen wel eigendom van de boer, zal denk ik niet meer opgevolgd worden. Net als in de watersport het symbool de gouden knop op de vlaggenmast, dit schip is geheel afbetaald en dus eigendom van de schipper, ook niet meer te herleiden is.
Een ding hoop ik wel voor vandaag, minder regen! Het maakt het uitzicht op al die mooie dingen, soms zo treurig van aanblik…..

Edam, het werd alleen maar treuriger. Gisteren niet op stap gegaan vanwege de regen, vandaag waarschijnlijk ook niet. Regen, regen en nog eens regen. Zojuist is er een havenmeester langs geweest. Even nog acht eurootjes innen. Iets waar we niet vrolijk van worden, als je zo gekluisterd bent aan de plek waar je vastgemaakt heb. Wandelen met onze stramme ledematen is er niet bij, vooral niet als het daarbij ook nog koud is. Echter hij had wel een hele belangrijke opmerking tijdens zijn bezoekje geplaatst. De brug bij Broek in Waterland is gestremd. He, hebben we iets gemist? Ja hoor, tot 19 Oktober gesloten! Dus dat briefje bij de brug in Purmerend was geen onzin? Dat wordt dus terug naar Purmerend en dan via het Noord Hollands kanaal naar het IJ, bij Amsterdam. Jammer, maar ‘t is niet anders. Je zou ook over, via het Markermeer kunnen varen naar Amsterdam, maar dat zien we met de voorspelde wind 5 a 6 niet zo zitten met dat open water. Dan maar ander half uur terug varen. En het was nog een saai stuk ook, en zoiets tweemaal varen is niet bepaald gezellig.


Vooral bij het zien van vele wrakken, of krotten langs de waterkant. Veel van die bouwsels zijn zelfs bewoond! Treurnis alom. En mijn kennis toetsen wat betreft de Makelaars, ging ook al niet. Sporadisch zien we een Makelaar en dan meestal heel strak uitgevoerd, zonder enig tierelantijn.  En ze zien er daarbij nog allemaal hetzelfde uit.


 


Het plekje waar we nu liggen is wel aardig. Heel knus tussen kleine huisjes met puntdaken in baksteen en hout uitgevoerd, specifiek voor deze streek, heel popperig. Morgen roetsjen we het Noord Hollands kanaal door. Om vlak voor we bij het IJ bij Amsterdam zijn, te eindigen. Ik houd niet van die grote rechte kanalen. Hopelijk vinden we wel een mooie plek om aan te leggen.



10 Oktober Edam

Regen, regen wat een nattigheid alom. En het schijnt ook niet beter te worden vandaag.
Gistermiddag toch maar de fietsen van boord gehaald en naar de haven van Edam gefietst. Mooie straatjes en gekke bruggetjes worden iets minder leuk als je door een bril die geen ruitenwissertjes heeft moet kijken. Toch nog weer een fort gezien, we waren aan de late kant, ze gingen sluiten, dus even snel een plaatje en het geheel in draf bekeken. Terug op de boot kachel aan. En een echte winterkost gegeten, zuurkool met worst en spekjes. Een nadeel, het ruikt nu, het is kwart voor negen in de ochtend, nog steeds een beetje naar spek bakken……Terwijl we gisteren toch braaf afgewassen hebben!

Straks in de regen en wind, ik geloof 5 a 6 Bft, op weg naar Amsterdam. Heel vervelend als je even voor een brug moet wachten, je dweilt dan van de ene naar de andere oever tijdens ’t wachten op een “openingetje”.

Geen opmerkingen: